Korutarvikkeet edullisesti verkkokaupasta!

3. Renkaat ja silmukat hopealangasta (osa 1)

pe 3. huhtikuuta 2015 06.00.00

Renkaiden teko langasta

Renkaat tehdään hopealangasta. Niitä tehdessä kannattaa muistaa jättää sisähalkaisija sen verran isoksi, että siitä mahtuu haluttu ketju läpi ja tarvittaessa useampi rengas. On myös hyvä miettiä etukäteen se kuinka paljon tarvitsee renkaita ja tehdä niitä riittävästi yhdellä kerralla. Paksumpiin rengasketjuihin menee yllättävän paljon renkaita yhtä senttiä kohden. Myös extra renkaita on hyvä tehdä muutama, jos joku hajoaa syystä taikka toisesta.

Pöytäveivi, on pöytään kiinnitettävä laite jolla tehdään renkaita metallilangasta. Tämän työkalun avulla saa nopeasti tehtyä renkaita, sillä periaatteella että lanka kieritetään metallisen tangon eli tuurnan ympärille. Pöytäveiviä kannattaakin käyttää renkaiden teossa apuna kun tarvitsee paljon saman kokoisia renkaita. Se on nopeampaa ja helpompaa kuin tehdä jokainen yksitellen. Lisäksi työkalun mukana tulee useampi erikokoinen tuurna jonka avulla renkaat tehdään. 

Tuurnasetit, löytyy kahden kokoiset pienet ja isot, jos renkaita ei tarvita kuin pieniä määriä ovat nämä työkalut erittäin hyviä siinä. Hopealanka kiedotaan käsin tuurnan ympärille.

Renkaiden teossa käytän tällä kertaa käsiveiviä, koska se soveltuu mielestäni paremmin sellaiseen paikkaan missä harrastelija työskentelee. Käsiveivi vie vähemmän tilaa myös säilytyksessä ja on silti tarpeeksi tehokas. Se toimii samalla periaatteella kuin pöytäveivi, mukana tulee myös erikokoisia ja mallisia tuurnia renkaita varten. Käsiveiviä ei kiinnitetä mihinkään vaan se pidetään kädessä renkaita tehdessä. Suurempaa käyttöeroa en ole havainnut käsiveivin ja pöytäveivin välillä, samalla tavalla käytän käsiäni molempien työkalujen kanssa. Toisella kädellä väännetään kampea ja toisella ohjataan lankaa.

Aluksi valitaan lanka tarkoitusta varten. Jos tarvitsee ripustuslenkkejä kannattaa huomioida sen kappaleen koko mihin aikoo lenkin laittaa. Jos se on pieni ja hento siihen riittää ohuempikin lanka ja pienempi rengas, mutta kappaleen ollessa suurempi ja painaessaan useamman gramman ei kannata tehdä ripustuslenkkiä kaikista ohuimmasta langasta, se ei tule kestämään. Muistaa että lenkkeihin kannattaa valita kova lanka, koska se ei niin herkästi taivu ja menetä muotoaan.

Käsiveivin mukana tulee useampi tuurna jotka saa paikoilleen pienen kuusiokolo avaimen avulla, joka myös tulee veivin mukana.

Tangoissa on veiviin kiinnitettävän pään tyvessä reikä josta lanka pujotetaan läpi niin, että toiselta puolen tulee 0,5-1 cm häntä. Lankaa voi viilata ohuemmaksi, jos se ei muuten mahdu aukosta. Tuurnaan voi halutessaan laittaa ennen renkaiden tekoa mehiläisvahaa joka helpottaa renkaiden irroittamista tuurnan ympäriltä.

Kun lanka on pujotettu reijästä läpi sitä kannattaa painaa hieman tangon ympärille, että se ei irtoa.  Renkaat muodostuvat tangon ympärille kun kampea alkaa pyörittämään.

Kun renkaita on tarpeeksi sivuleikkureilla katkaistaan langan häntä, kun häntä on poikki vieterin saa tuurnasta pois vetämällä sen vaan pois. En suosittelen katkomaan kaikkia renkaita sivuleikkureilla vaikka välillä saattaakin tuntua etteivät ne ihan helpolla irtoa, koska sivuleikkurit litistävät renkaan päät lyttyyn ja renkaat jäävät siksi epäsiisteiksi.

Rengasvieteriä voi levittää kun se on valmis jos se helpottaa renkaiden irrottamista. Itse pidän tiiviistä paketista, koska siitä on minun mielestäni helpompi sahata renkaat irti. 

Ripustuslenkin voi piilottaa tai jättää näkyviin. Jos rengas on erikoinen niin mielelläni jätän sen myös esille.
Renkaat voi irroittaa toisistaan sahaamalla ne irti toisistaan tukemalla vieterin puutukea vasten tai käyttämällä apuna renkaiden sahauspihtejä.

Jos ei ole tarves kuin muutamalle renkaalle ja lanka on ohuempaa ne saa tehtyä helposti pöyröpihdeillä. Pihtejä käyttäessä kannattaa huomioida se, että pihtien kärki kaventuu kärkeen päin eli kun tekee renkaita pihdeillä tekee tarvittavat samassa kohtaa pihtejä. Pihteihin voi piirtää merkin missä kohdassa renkaat tekee niin kaikista renkaista tulee saman kokoisia. Jos ei tahdo sotkea pihtejä voi halutessaan kietaista maalarinteippiä pihtien kärjen ympärille ja pistää merkin siihen.

Suosittelen työstämään lankaa itsestä pois päin ja niin, että pihdit tekevät työn tekevät pihdit. On huomattavasti kevyempää "antaa" pihtien tehdä työ kuin yrittää itse alkaa vääntämään lankaa pihtien ympärille sormin. 

Jos tarvitsee jostain syystä joitain isompia renkaita voi langan kiertää vaikka pöydänjalan tai minkä tahansa sopivan esineen/asian ympärille. Tulee tasaisempi rengas kun on mitä vasten taivuttaa.

Renkaat sahataan irti toisistaan yhdestä kohdasta ja ne on helppo sitten pingottaa kiinni ilman, että tarvitsee enää kiinnittää niitä uudelleen juottamalla.

Valmiit renkaat sahauspihdeissä

Sahatessa pihdit tuetaan pöytää vasten, toisella kädellä pidetään kiinni pihdeistä ja toisella sahataan. Sahaus tapahtuu kapeamman aukon kohdalta. Älä purista pihtejä liian kovasti etteivät renkaat mene kasaan. Muista myös pitää saha sellaisessa kulmassa, että sahaa vain renkaan toisen laidan, koska muuten saa aikaan vaan renkaan puolikkaita. Irtonaiset renkaat on hyvä pudottaa viereen niin ei vahingossa sahaa niiden takareunaa.

Suosittelen renkaiden irrottamiseen nimenomaan sahaamista vaikka sivuleikkureilla sen tekisi nopeampaa. Sivuleikkurilla katkaistujen renkaiden päät saa kyllä viilalla korjattua, niin on se enemmän työtä kun kaikki renkaat pitää sitten viilalla siloitella. Sahan leikkausjälki on tasaisempi kunhan vaan malttaa sahata loppuun asti eikä repiä viimeistä osaa irti väkisin. 

Silmukat silmukkapihdeillä ja pyöröpihdeillä
Silmukat, silmukkapihdeillä. Silmukoista tulee varmasti saman kokoisia, jos tarvitsee tehdä useita silmukoita. Pihtejä löytyy kahden eri kokoisia.

Vasemmanpuoleinen silmukka on tehty  pienemmillä silmukkapihdeillä ja oikeanpuoleinen on tehty pyöröpihdeillä.

Perus pyöröpihdeillä saa myös tehtyä silmukat, jos ei ole silmukkapihtejä tai jos ei tarvitse tehdä kuin muutama silmukka.
Silmukan teko pihdeillä on käytännössä sama kuin tekisi renkaan kääntää vaan silmukan “hännän” pyöröpihtien vapaan pään viereen. Jos tekee useamman silmukan ja niiden tulisi olla saman kokoiset kannattaa pihteihin merkitä se kohta missä kohti tekee silmukat niin kuin renkaissakin, että saa niistä sen kokoiset kuin on tarkoitus.


Linkkilista tarvittaviin työkaluihin ja välineisiin

Hopealankaa

Pöytäveivi

Tuurnatpienemmät, isommat

Sahauspihdit

Silmukkapihdit: Pienet silmukkapihdit ja isot silmukkapihdit

Pyöröpihdit

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Lisää koruohjeita odotellessa

Ihana juttu nämä ohjeet, olisipa vielä suomenkieliset videot kyytipojaksi. Harrastelijana ja vasta-alakajana haluaisin tehdä harjoitelmat jostain edullisemmasta materiaalista ensin, niitä ei vain tahdo löytyä. Esim. Kupari 0,8 mm ja 0,4 mm ovat luultavasti edullisempia kuin sterling- tai hienohopea.

S-M Honkanen - to 9. huhtikuuta 2015 06.49.01

sahauspihdit

Eihän Hopealangalla ole myynnissä hopeapihtejä????

Saara Lassila - la 9. toukokuuta 2015 12.07.47

Lisää hopealankoihin

Suurin buumi ulkomailla ja osa innokkaista koruntekijöistä joutuu tilaamaan ulkomailta värillistä hopealankaa. Tämä on vyörymällä jenkeistä,joten suosittelen myös teidän sivulle ohjeita. Siis vaikka vain rannekorun tai sormuksen yms.

Jonna Jääskeläinen - su 6. marraskuuta 2016 11.25.33

käsi-ja pöytäveivit ja sahauspihdit.

Saatteko näitä vielä

Marja-Leena Ylitalo - su 19. helmikuuta 2017 20.00.26

Voi taivas!

Hopealanka veivataan hyvin tiukaksi "vetojouseksi", muuten se sahaaminen on hidasta ja hankalaa!

Ammattilaisen ohjeita, kiitos! - ma 20. helmikuuta 2017 11.47.20